Ομιλία του Γιώργου Χρόνη, Δημοτικού Συμβούλου στη συζήτηση του ΑΣΙ στην Παλατιανή

Καλησπέρα, φίλοι και φίλες, συναγωνιστές και συναγωνίστριες.

Είμαι ο Γιώργος ο Χρόνης, δάσκαλος στο 16ο δημοτικό σχολείο Ιλίου, αντιπρόεδρος στον σύλλογο εκπαιδευτικών ΠΕ “Δ. Γληνός”, αιρετός αντιπρόσωπος των εκπαιδευτικών ΠΕ στο περιφερειακό συμβούλιο του Νομού Αττικής.

Ήταν τιμή μου που τα 4 τελευταία χρόνια ήμουν ένας από τους δημοτικούς συμβούλους του Αριστερού Σχήματος Ιλίου. Μαζί με τον Πάνο Κουτσιανά (υποψήφιο και αυριανό δήμαρχο), τον Νίκο τον Αϊβαλιώτη και τη Γεωργία Αντωνοπούλου δώσαμε τις μάχες μας μέσα στο δημοτικό συμβούλιο, καταθέσαμε πλήθος ερωτήσεων που έφεραν σε δύσκολη θέση τόσο τον δήμαρχο όσο και τη δημοτικά αρχή. Αντί να λάβουμε ουσιαστικές απαντήσεις λάβαμε ειρωνικούς και μειωτικούς χαρακτηρισμούς, αλλά και απειλές. Καταθέσαμε επίσης πλήθος προτάσεων προκειμένου να βελτιωθεί η ποιότητα ζωής των δημοτών. Δε λάβαμε ποτέ καμιά απάντηση.

Ως εκπαιδευτικός θα σταθώ σε θέματα που αφορούν τα σχολεία και τους μαθητές του δήμου μας.

Ξεκινώ με τα προβλήματα σχολικής στέγης.

Στο δήμο Ιλίου συστεγάζονται οι παρακάτω σχολικές μονάδες:
Το 16ο δημ με το 15ο νηπ και το 30ο νηπ. ( Πεταλούδα )
Το 4ο δημ με το 4ο νηπ. ( Πολυτέκνων )
Το 10ο δημ με το 20ο νηπ. ( Πολυτέκνων )
Το 14ο δημ με το 5ο νηπ. ( Ηροδότου και Αγράφων )
Το 9ο δημ με το 17ο νηπ. ( Λεωφόρος Πετρουπόλεως )
Το 5ο δημ με το 3ο νηπ. ( Λεωφόρος Παλατιανής )
Το 15ο δημ με το 28ο νηπ. ( Ραδιοφωνία )
Το 24ο νηπ με το 25ο νηπ. ( Λεωφόρος Πριάμου )

Στις παραπάνω συστεγάσεις εμπλέκονται 17 σχολικές μονάδες, που λόγω της συστέγασής τους αντιμετωπίζουν προβλήματα που αφορούν την παιδαγωγική και διδακτική τους λειτουργία. Λόγω του διαφορετικού ωραρίου δημοτικών και νηπιαγωγείων γίνονται διαλείμματα την ώρα των μαθημάτων με αποτέλεσμα οι συνθήκες διδασκαλίας να μην είναι οι αρμόζουσες. Τα νηπιαγωγεία δεσμεύουν αίθουσες από τα δημοτικά με αποτέλεσμα λόγω έλλειψης αιθουσών να δημιουργούνται υπεράριθμα τμήματα μαθητών και να μην υπάρχουν οι απαραίτητες αίθουσες για τα μαθήματα των ειδικοτήτων.

Τα προβλήματα αυτά δεν είναι σημερινά, αλλά χρόνια χωρίς να ιδρώνει το αυτί κανενός αρμοδίου. Έχουμε κάνει ως δημοτική παράταξη σχετικές ερωτήσεις στο δημοτικό συμβούλιο της πόλης μας και ούτε λίγο ούτε πολύ η δημοτική αρχή απάντησε ότι θεωρεί τις παραπάνω συστεγάσεις ιδανικές.
Υπάρχουν δημοτικά σχολεία που λόγω παλαιότητας αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα λειτουργίας ( πχ 5ο δημ, 11ο δημ, 16ο δημ ) ή νηπιαγωγεία που στεγάζονται σε ακατάλληλους χώρους ( πχ 26ο νηπ ).

Και τα νέα κτίρια που παραδίδονται προς σχολική χρήση είναι ακατάλληλα για αυτό που προορίζονται. Ενώ ο νομοθέτης προβλέπει συγκεκριμένη χωρητικότητα για αίθουσες και αυλές, έξτρα αίθουσες για βιβλιοθήκες και τραπεζαρίες, τίποτα από αυτά δεν υπάρχει. Αντίθετα υπάρχουν κακοτεχνίες που εγκυμονούν κινδύνους για την ασφάλεια των μαθητών.

Η δημοτική αρχή οφείλει να καταγράψει όλα τα παραπάνω και σε συνεργασία με τους φορείς γονέων και εκπαιδευτικών να πιέσει για τη λύση των παραπάνω προβλημάτων.

Η δημοτική μας παράταξη, του Αριστερού Σχήματος Ιλίου, την προηγούμενη 4ετία διοργάνωσε 2 παιδαγωγικές ημερίδες για το θέμα της σχολικής στέγης στο δήμο μας. Πιστεύουμε ότι ήταν υποχρέωση της δημοτικής αρχής να διοργανώσει παρόμοιες ημερίδες, να αναδείξει το πρόβλημα και να συμβάλει στην επίλυσή του. Τα παιδιά μας αξίζουν καλύτερα σχολεία που να τους εξασφαλίζουν ασφάλεια και τις απαραίτητες συνθήκες ώστε να η διδασκαλία να γίνεται όπως πρέπει.

Συνεχίζω με το αποθεματικό του δήμου Ιλίου σε συνάρτηση με τη λειτουργία των σχολικών μονάδων της περιοχής μας.

Ο δήμαρχος Ιλίου σε επιστολή του προς τους δημότες αναφέρεται στο αποθεματικό του δήμου που το χρησιμοποιεί για τις ανάγκες των δημοτών. Φέρνει χαρακτηριστικό παράδειγμα την εκτύπωση των σχολικών βιβλίων για τους μαθητές του δήμου που έγινε από το αποθεματικό αυτό την περίοδο που το υπουργείο παιδείας καθυστέρησε να στείλει τα βιβλία στα σχολεία. Ξεχνά βέβαια να αναφέρει ότι τα χρήματα που δαπάνησε τα πήρε πίσω από την πολιτεία. Δεν είναι όμως το ζητούμενο αυτό. Το ζητούμενο είναι το αποθεματικό αυτό όντως να αξιοποιηθεί για τις ανάγκες των σχολικών μονάδων της περιοχής μας. Ως Αριστερό Σχήμα Ιλίου προτείναμε ουκ ολίγες φορές σε συνεδριάσεις του δημοτικού μας συμβουλίου και της ενιαίας σχολικής επιτροπής Π.Ε να αναλάβει ο δήμος από το αποθεματικό του πάγια έξοδα λειτουργίας των σχολικών μονάδων ( λογαριασμούς ΔΕΚΟ και θέρμανσης ). Προχωρήσαμε σε αυτήν την πρόταση βλέποντας ότι η πολιτεία τα 2 τελευταία χρόνια μείωσε στο μισό τις σχολικές επιχορηγήσεις με αποτέλεσμα αρκετές σχολικές μονάδες να υπολειτουργούν. Αν ο δήμος αναλάμβανε τα πάγια έξοδα που αναφέραμε παραπάνω, θα ήταν σε θέση οι σχολικές μονάδες να ικανοποιήσουν επαρκώς τις διδακτικές και παιδαγωγικές ανάγκες των μαθητών τους. Όμως η δημοτική αρχή δε δέχτηκε τη συγκεκριμένη μας πρόταση. Όπως δε δέχτηκε και την πρότασή μας να επιστρέψει στα ταμεία των σχολικών επιτροπών τα χρήματα που πήρε από τα σχολεία με την εφαρμογή του θεσμού του Καλλικράτη με αποτέλεσμα τα σχολεία να μη διαχειρίζονται μόνα τους τα χρήματά τους, αλλά αυτό να γίνεται μέσα από τις ενιαίες σχολικές επιτροπές του δήμου. Να σημειώσουμε ότι άλλοι δήμοι δεν προχώρησαν στην κίνηση αυτή και άφησαν τις σχολικές μονάδες να διαχειρίζονται μόνες τους τα χρήματά τους. Τα συμπεράσματα δικά σας.

Ως δικαιολογία ο δήμαρχος και η δημοτική αρχή επικαλούνται ότι ο δήμος δεν μπορεί να αναλάβει υποχρεώσεις της πολιτείας όπως είναι οι σχολικές επιχορηγήσεις. Τότε γιατί εδώ και 4 χρόνια(τουλάχιστον έτσι ισχυρίζονται) προσπαθούν να χτίσουν καινούριο κτίριο για το 8ο Γυμνάσιο Ιλίου με έξοδα του δήμου;

Η ανέγερση των σχολικών κτιρίων είναι ευθύνη της πολιτείας και όχι των δήμων. Εδώ γιατί ανακατεύεται και δεν επικαλείται ότι είναι υποχρέωση της πολιτείας όπως κάνει με τις σχολικές επιχορηγήσεις; Μήπως επειδή είναι έργο βιτρίνας και θέλουν μέσω αυτού να αυτοδιαφημιστούν; Τέσσερα χρόνια πάντως δε βλέπουμε καμιά εξέλιξη στο συγκεκριμένο έργο. Φοβόμαστε ότι θα έχει την ίδια κατάληξη όπως η κατασκευή ολυμπιακού κολυμβητηρίου στη Ραδιοφωνία που ενώ το διαφήμιζαν χρόνια το παρέπεμψαν στον κάλαθο των αχρήστων.